vraag[en]antwoord: ‘Kan ik met het openbaar vervoer blijven reizen?’

14 augustus 2018

In ons nieuwe magazine saam[en] behandelen we vragen van onze achterban, waarvan wij denken dat het antwoord het delen waard is. Ditmaal een vraag van de visueel beperkte Jan Willem Konings die zich afvraagt of het nog wel mogelijk voor hem is om gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Vraag: ‘Kan ik met het openbaar vervoer blijven reizen?’

Als ik over straat loop, merk ik dat ik steeds slechter zie. Zo slecht dat ik op het metrostation de paaltjes niet eens kan vinden. Als ik mijn OV-kaart wil opladen, zie ik nauwelijks op welk bedrag ik druk. En tijdens het uitchecken bij een poortje op een treinstation, heb ik geen idee hoeveel geld er eigenlijk afgeschreven is.

Als het misgaat, moet er een piepje gaan, maar dat hoor ik op een druk station in Amsterdam niet altijd. Ik ben bang dat mijn zicht steeds slechter wordt. Ik wil met het openbaar vervoer blijven reizen, maar hoe doe ik dat met deze beperking?

In 10 jaar stijgt de vraag naar oogzorg met 300%

bron: projectgroep vision 2020

Antwoord: Peter Walbor, lid van de werkgroep OV bij de Oogvereniging:

Mensen met een visuele beperking hebben het moeilijk in het openbaar vervoer. Vooral als het gaat om het opladen van hun ov-chipkaart via een touchscreen, het in- en uitchecken of het zoeken van een in/uitcheckpaaltje. Als je elke dag dezelfde reis maakt, weet je wel waar die staan. Wisselt je bestemming, dan wordt het lastiger. Afhankelijk van hoe ernstig de beperking is, is het soms zelfs onmogelijk.

Gelukkig zijn er alternatieven, mits je voldoet aan een van deze voorwaarden: je gezichtsveld is kleiner dan 30 graden of je gezichtsvermogen is kleiner dan 30%. In die gevallen kun je een begeleiderskaart aanvragen bij Argonaut, met de letter B erop. Met deze begeleiderskaart kun je een OV-chip Plus-abonnement krijgen bij de NS. Dat kost niets extra’s en je hoeft niet meer in- en uit te checken. Via je computer of je telefoon boek je thuis je reis, waarna je de poortjes op het station kunt openen. Er gebeurt dus niets meer met het saldo op je OV-kaart. Geen paaltjes, geen gedoe.

‘De overheid wil dat in 2030 het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk is.’

Er is ook een NS Business Card die je niet alleen voor de trein kunt gebruiken, maar ook voor tram, bus en metro. Deze kaart is eigenlijk alleen bedoeld voor zakelijke klanten, maar er is een uitzondering gemaakt voor mensen met een visuele beperking. Zij worden fictief op de loonlijst gezet van het Serviceloket Blinden en Slechtzienden in Amersfoort, zodat ze ook gebruik kunnen maken van deze optie. Je hoeft geen saldo op te laden omdat je op rekening reist. Een keer per maand krijg je een factuur met alle ritjes die je gemaakt hebt. Je moet wel in- en uitchecken, maar omdat er veel tijd tussen de rit en de factuur zit, worden mislukte check-ins en -outs vanzelf gerepareerd.

Tot slot is er nog het Sentire-reisproduct voor de tram, bus of metro. Dit is eigenlijk alleen bedoeld om het risico op geldverlies te verlagen als gevolg van een mislukte check-in of -out. Het instaptarief is hierbij verlaagd van € 4 naar € 1,20.

Weeg voor jezelf af welk product het best bij jouw situatie past. Als je daar niet uitkomt, kun je altijd bellen met de Ooglijn op tel. 030-2945444.

 

Dit is een artikel uit ons magazine saam[en].

Nieuwsgierig geworden? Bestel eenmalig een gratis proefnummer.   

Altijd het laatste nieuws ontvangen?

Meld je aan voor onze e-mailnieuwsbrief HandicapNL Update, zodat we je op de hoogte houden. We sturen je maximaal 1 tot 2 mails per maand.

Schrijf je in voor de HandicapNL Update.
  • Doneer nu
  • Zoeken
    Generic filters
    Exact matches only
    Filter by Custom Post Type