26 mei 2020

10 X Zo blijf je in balans

Als je een beperking hebt of mantelzorger bent, bedrijf je eigenlijk topsport. Met alle pijn, teleurstellingen én overwinningen die daarbij horen. Topsporters met en zonder beperkingen weten hier alles van. We vroegen hen om hun beste tips om mentaal en fysiek in balans te blijven. En die tips komen ook nu in deze barre tijden goed van pas.

Meditatie

1. Denk niet te veel na

Je kunt jezelf helemaal gek maken met gedachten over wat er allemaal kan gebeuren. Voor topsporters is dat bij een wedstrijd, maar voor jou misschien wel bij een belangrijke doktersafspraak of uitslag. Probeer je ‘denken’ zoveel mogelijk uit te zetten. Stress gaat in je lichaam zitten en het is zonde om vooraf al veel spanning vast te houden. Zoek afleiding en laat doemscenario’s los. Het is wetenschappelijk bewezen dat positief denken zelfs tot een langer leven leidt, dus probeer optimistisch te blijven. Ook nu of misschien wel juist nu.

Tip: Volg online een mindfulnesstraining en leer minder te piekeren en meer in het moment te zijn. 

2. Laat de controle los

Je kunt niet alles onder controle hebben. Dat is in de topsport zo, maar ook in het dagelijkse leven. Zeker als je lichaam niet doet wat je wil of het leven anders loopt dan je had gehoopt, zoals nu tijdens deze coronacrisis. Als je flexibel blijft, word je meestal positief verrast. Ben je een echte controlfreak? Kijk eens of je iets kleins kunt loslaten. Ga een keer niet voor perfect, maar voor goed genoeg.

3. Beweeg meer

Jong, oud, beperkt of niet: wie veel beweegt, zit lekkerder in z’n vel. Dat hoeft natuurlijk niet meteen op topsportniveau en ook een duur sport-schoolabonnement is niet nodig. Die brief die op de bus moet? Combineer het niet met boodschappen doen, maar maak er een aparte wandeling van. Parkeer de auto een stukje verder en blijf in beweging tijdens het bellen. Alle kleine beetjes helpen. Maar met gepaste afstand. Dat dan wel nu.

Tip: Doe af en toe mee met ‘Nederland in Beweging’ op NPO1.

4. Gun jezelf vrije tijd

Tijd voor jezelf is schaars. Zeker als je voor iemand zorgt of door een beperking veel dokters- en therapieafspraken hebt. Ook topsporters kennen periodes dat hun dagen van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in het teken staan van hun sport. Maar voor hen is dat (meestal) tijdelijk. Als je continu geleefd wordt door andermans verwachtingen, is dat heel onprettig. Probeer daarom elke dag iets te doen wat je leuk vindt. Al moet je er desnoods eerder voor opstaan.

Tip: Plak een lijstje met leuke dingen op je koelkast. Fijn als geheugensteuntje. 

5. Slaap genoeg

Elke topsporter weet: slaap is je beste vriend. Want als je veel van je lichaam en geest vraagt, moet het kunnen opladen. Ook als een zware zorgtaak veel van je uithoudingsvermogen vergt, doet een goede nachtrust wonderen. Slaap je slecht? Probeer uit te vinden waarom. Kijk niet op een scherm een uur voor het slapen en drink na twee uur ’s middags geen koffie of zwarte thee. En met af en toe een middag- dutje doen, is ook helemaal niets mis.

6. Eet goed

In de sport is het simpel: eet je niet goed, dan presteer je niet goed. En dat geldt voor iedereen. Als je lichaam niet genoeg (of niet de juiste) brandstof krijgt, gaat er iets haperen. Veel mensen denken dat ze goed eten, maar vaak valt dat tegen als ze er kritisch naar kijken. Sla geen maaltijd over als het druk is en ga niet emotie-eten. Goed eten, is goed voor jezelf zorgen.

7. Koop een leuk tenue

Het klinkt misschien een tikje opper-vlakkig, maar als je fijne, mooie kleding draagt, voel je je meteen een stuk beter. Topsporters hebben daarom zelfs bij gewone trainingen een goed tenue aan. Het zorgt ervoor dat ze beter presteren. Gooi die oude joggingbroek dus de deur uit en trakteer jezelf op een mooie sportbroek voor je fysio-oefeningen. Of gun jezelf fijne schoenen als je veel een rolstoel moet duwen.

Tip: Lekker de stad in zit er nu niet in, maar online zijn nog wel mooie items te koop. Dan kun je die afvinken op je koelkastlijstje van tip 4. 

8. Vind je motivatie

Slagen of mislukken zit soms alleen maar in je hoofd. Echte motivatie moet uit jezelf komen en niet van een coach of begeleider. Zie je ergens tegenop? Je dagelijkse oefeningen of dat telefoontje naar die hulpmiddeleninstantie? Bedenk dan goed waaróm je het doet. Je wilt je zo goed mogelijk kunnen bewegen, toch? En je wilt die traplift, zodat er geen bed meer in de woonkamer staat? Precies. Dus ga ervoor!

9. Vorm een topteam

Geen enkele topsporter is in z’n eentje verantwoordelijk voor succes. Het is het team als geheel dat het mogelijk maakt om de top te bereiken. Heb je het perfecte team om je heen? Zoek mensen die je energie geven en neem wat afstand van mensen die energie kosten. Durf hier kritisch op te zijn en ga eerlijk het gesprek aan met een arts, therapeut of vrijwilliger wanneer het niet klikt. Je zult zien dat je er meer invloed op hebt dan je denkt.

10. Blijf dromen

Als topsporters keihard trainen, maanden of zelfs jarenlang alles in hun leven opzijzetten en toch niet op het podium belanden, is dat een ongelooflijke teleurstelling. Ditzelfde gevoel kun je hebben als je lichaam niet doet wat je wilt vanwege een beperking. Of als je leven opeens heel anders is omdat een geliefde gehandicapt raakt. Of zoals nu we allemaal keihard geraakt worden door een virus. Wat helpt, is een doel stellen om naartoe te werken. Volg een cursus, plan een after corona-feestje. Blijf altijd samen dromen.