vraag[en]antwoord: ‘Ik wil graag dat mijn zoontje er meer bij hoort’

28 augustus 2018

In ons nieuwe magazine saam[en] behandelen we vragen van onze achterban, waarvan wij denken dat het antwoord het delen waard is. Ditmaal een vraag van Monique van der Helst die zich afvraagt hoe haar zoontje gezien kan worden als een kind en niet als een’gehandicapte’?

Vraag: Monique van der Helst:

Mijn zoontje is meervoudig beperkt en gaat naar een speciaal kinderdagcentrum twintig kilometer verderop. Elke ochtend wordt hij met een busje opgehaald en ’s middags weer thuisgebracht. Als ik met hem in zijn rolstoel door het dorp wandel, heb ik het gevoel dat mensen geen raad met hem weten. Vooral kinderen staren en moeten soms lachen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn zoontje gezien wordt als een kind en niet als een ‘gehandicapte’?

Scholen kunnen een bekostiging aanvragen bij DUO voor leerlingen met een ernstig meervoudige beperking (emb)

Antwoord:  Karen Beijer, leerkracht op een basis­school en bezig met de oprichting van een ‘Samen naar school’-klas in Haarlemmermeer:

Voor veel kinderen is het opgehaald worden door een busje een goede oplossing, maar tegelijkertijd ziet niemand je kind. ’s Ochtends het busje in, naar de opvang, ’s middags weer terug naar huis. Vooral andere kinderen vinden dat raar en hebben vragen. Ze hebben geen idee wie er in die busjes zitten. Dus is het inderdaad van belang om deze gehandicapte kinderen zichtbaar te maken.

Samen naar school

Daarom ben ik zelf, als moeder van een dochtertje met zeer zware lichamelijke en geestelijke beperkingen, aan het onderzoeken of een ‘Samen naar school’- klas haalbaar is in mijn omgeving. Het lijkt erop dat het gaat lukken. Het idee is dat een groep van zes tot acht kinderen die veel aandacht nodig hebben vanwege hun handicap(s) in een lokaal verblijven in een reguliere basisschool. Met een-op-een begeleiding kunnen ze op bepaalde momenten de reguliere klassen in.

“Meer dan 10.000 kinderen met een handicap gaan in Nederland nooit naar school.”

Er zijn 25 van deze klassen, sommige nog in oprichting, dus het is de moeite waard om eens uit te zoeken of er misschien een in jouw buurt is. Voor mij en voor veel ouders is het belangrijk dat ook deze kinderen samen met anderen naar school kunnen gaan. In de praktijk blijkt dan dat de andere kinderen graag willen helpen met het eten of het spelen.

Tussenoplossing

Nog laagdrempeliger is een tussenoplossing: vraag een leidinggevende van het kinderdagcentrum of zij contact wil zoeken met een basisschool in de buurt. Zodat je kind op die manier af en toe in aanraking komt met andere kinderen. Zelf ga ik met mijn klas elk jaar Sint Maarten-liedjes zingen op een kinderdagcentrum. Of we gaan een ochtendje nagellakken. Voor zowel de school als het kinderdagcentrum is dat erg leuk.

Gedag roepen in plaats van staren

Andersom komen de kinderen voor wie het niet te veel prikkels oplevert, door het project ‘Deuren open voor de Zevenster’ ook naar onze school toe. Een half uurtje zijn ze in de klas tijdens het voorlezen, de muziekles of het buitenspelen. Het is goed voor hun ontwikkeling en voor de andere kinderen is het normaliserend. Het vervreemdende gaat ervan af. Nu roepen kinderen in het dorp gedag naar mijn dochter, in plaats van alleen maar te staren.

Meer informatie online:  HandicapNL’s Kwetsbare Held Wout ging op bezoek bij stichting Pim, een ouderinitiatief waar 8 mensen met een meervoudige beperking wonen. BeKijk de video van zijn bezoek op Handicap.nl/kwetsbare-held

 

Tip: ‘Hun Goed Recht’
Cor van Hoof, John van Dijen
Uitgeverij Garant
€ 23,95

tekst Mariëlle van Bussel

Dit is een artikel uit ons magazine saam[en].

Nieuwsgierig geworden? Bestel eenmalig een gratis proefnummer.   

Altijd het laatste nieuws ontvangen?

Meld je aan voor onze e-mailnieuwsbrief HandicapNL Update, zodat we je op de hoogte houden. We sturen je maximaal 1 tot 2 mails per maand.

Schrijf je in voor de HandicapNL Update.
  • Doneer nu
  • Zoeken
    Generic filters
    Exact matches only
    Filter by Custom Post Type