Veelgestelde vragen over de collecte
Wat wil je weten?
Algemene informatie
- Wanneer is de HandicapNL Collecte?Van 21 t/m 26 september 2020 gaan duizenden collectanten samen op pad om geld op te halen voor mensen met een handicap.
- Hoe werkt de HandicapNL Collecte?Met inzet van alle collectanten en collecte organisatoren haalt HandicapNL jaarlijks geld op. Hiermee financieren we allerlei projecten en activiteiten voor mensen met een handicap. Je kunt op drie manieren meedoen aan de collecte:
1. Clubs en verenigingen die zich inzetten voor mensen met een handicap kunnen collecteren voor HandicapNL waarbij de helft van hun opbrengst naar de club gaat.
2. Collectanten gaan tijdens de collecteweek met een collectebus langs de deur, bij evenementen of in de stad.
3. Collecte organisatoren regelen dat zoveel mogelijk collectanten en clubs in hun wijk/regio op pad gaan tijdens de collecteweek.Meld je nu aan als vrijwilliger voor de collecteweek.
- Waar wordt de opbrengst van de HandicapNL Collecte aan besteed?De opbrengst van de collecte besteden wij aan landelijke en regionale projecten voor mensen met een handicap. Dus ook aan projecten bij jou in de buurt! Zoals maatjesprojecten om eenzaamheid te voorkomen, de inrichting van woningen voor mensen met een handicap, zorgboerderijen en speeltuinen, groepsactiviteiten en vrijetijdsbesteding.
- Wordt er in heel Nederland voor HandicapNL gecollecteerd?Nee, maar wel in de meeste gemeenten in Nederland. Wil je weten of er in jouw buurt wordt gecollecteerd? Neem dan contact op via info@collectebureau.nl. Als er niet in jouw buurt wordt gecollecteerd kun je online geven via een online collectebus.
Voor collectanten
- Hoe wijzig ik mijn contactgegevensStuur een e-mail met jouw naam, de collectelocatie en de gegevens die je wilt wijzigen naar info@collectebureau.nl
- Vanaf welke leeftijd mogen kinderen collecteren?Op de collectevergunning staat per gemeente aangegeven of de leeftijdsgrens 12 of 16 jaar is. Kinderen jonger dan 12 jaar mogen wel collecteren onder begeleiding van een volwassene. De plaatselijke collecte organisator heeft een kopie van deze vergunning of je kunt de algemeen plaatselijke verordening (APV) bekijken.
- Wat is Digicollect?Rondom de collecteweek is het mogelijk om online een persoonlijke digitale collectebus te maken. Deze digitale collectebus kan je delen via whatsapp, e-mail, Facebook met je familie en vrienden. Zo kunnen mensen die ver weg wonen of niet thuis zijn toch geld in jouw collectebus doneren. Iedereen kan digitaal collecteren voor HandicapNL. Maak een digitale collectebus aan.
- Hoe maak ik een digitale collectebus aan?Je kan een maand voorafgaand aan de Collecte via handicapnl.digicollect.nl in een paar stappen je eigen digitale collectebus aanmaken:
1. Login met je Facebook account of e-mailadres (er wordt nog niets zichtbaar op je Facebook pagina. Alleen je profielfoto en e-mailadres worden gebruikt).
2. Selecteer de club waarvoor je collecteert.
3. Vermeld waarom je collecteert. Vertel bijvoorbeeld waarom jouw club belangrijk voor je is en wat jullie club gaat doen met de opbrengst.
Selecteer je geen club dan gaat je collecteopbrengst voor 100% naar HandicapNL.Maak een digitale collectebus aan via handicapnl.digicollect.nl
Voor clubs en verenigingen
- Welke organisaties mogen deelnemen aan de HandicapNL Collecte eigen opbrengst?Stichtingen en verenigingen die te maken hebben met mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking kunnen zich opgeven voor de HandicapNL Collecte eigen opbrengst. Denk daarbij aan sportverenigingen, woonzorgorganisaties, stichtingen (vaak Vrienden van een organisaties), scholen, woonzorgboerderijen, kinderboerderijen met aangepaste voorzieningen, speeltuinen (via Vriendenloterij project met Jantje Beton toegewezen), etc. Geef je op om te collecteren voor je club/vereniging
- Hoe kan ik mij opgeven voor de HandicapNL collecte eigen opbrengst?Dit kan door te mailen naar: hans@collectebureau.nl of te bellen naar 06 24 82 31 66.
Voor organisatoren
- Is er een digitale omgeving?Om het werk als collecte-coördinator makkelijker te maken, kan je gebruik maken van het digitale collecte systeem. Hierin leg je o.a.. de gegevens van de collectanten vast en bestel je eenvoudig collectematerialen. Heb je vragen over het collecte systeem? Neem dan contact op met info@collectebureau.nl.
Contact
Stond jouw vraag er niet bij? Neem contact met ons op door een e-mail te sturen naar info@collectebureau.nl.