HandicapNL maakt van Serious Request een toegankelijk festival
HandicapNL is dit jaar in Amersfoort bij het Glazen Huis van 3FM om te zorgen voor de juiste faciliteiten voor mensen met een handicap.
De week voor kerst gaat traditiegetrouw Het Glazen Huis van 3FM Serious Request van start. Massa’s mensen komen op de been om een kijkje te nemen bij het radio event van saamhorigheid en acties voor het goede doel. Maar waar menigtes samenkomen, is het voor mensen met een handicap vaak lastig vertoeven.
Bij een gebrek aan informatie over sanitaire voorzieningen is het maar hopen dat er een invalidetoilet aanwezig is. En even ontprikkelen is er tijdens het drukste event van het jaar ook niet zomaar bij. Dat kan erg lastig zijn, bijvoorbeeld voor mensen met NAH of autisme. Terwijl ook mensen met een beperking recht hebben om zonder obstakels deel te kunnen zijn van dit volksevenement. Gelukkig is dit jaar HandicapNL met de nodige faciliteiten aanwezig zodat het straks een écht inclusief feestje wordt.
“Afgelopen jaren hebben we ons gespecialiseerd in het toegankelijk maken van festivals en publieke events”, vertelt Kim Helder, vrijwilligerscoördinator bij HandicapNL. “Of dat belangrijk is? Ja! Kunnen deelnemen aan evenementen en onderdeel zijn van de feestvreugde is natuurlijk hartstikke belangrijk.”
Kim blikt terug op de aanwezigheid van HandicapNL tijdens de Dutch Grand Prix 2022: “Daar verzorgden wij o.a. de toegankelijke tribune, toiletten en zelfs een toegankelijke camping. Het was een groot onbeperkt feest met rolstoeldansjes en alles. Mensen waren zo uitbundig van vreugde. Niet specifiek door de overwinning, maar doordat ze voor het eerst bij een historisch evenement waren wat normaliter niet voor deze groep is weggelegd. Die massa is voor veel mensen niet te doen. Zo gaaf dat wij dat dan wel kunnen regelen voor zoveel mensen. Je opent een hele wereld die anders gesloten zou zijn. We zijn heel blij dat we dat nu ook bij het Glazen Huis van 3FM Serious Request kunnen doen.”
Faciliteiten op maat
Amersfoort is geen onbekend terrein voor Kim en haar team. “We hebben eerder met gemeente Amersfoort aan toegankelijkheid samengewerkt tijdens het Amersfoort Jazz Festival. We bieden standaard faciliteiten en kijken daarnaast per event wat aanvullend nodig is. Hier kunnen bezoekers ons vooraf input voor geven. Heb je een bepaalde zorgvraag? Dan kan je ons mailen op festivals@handicap.nl. We proberen heel erg tegemoetgekomen aan wat mensen nodig hebben. Als er specifieke zorgbehoeftes zijn gaan wij kijken wat mogelijk is. We kunnen niets beloven maar onze missie is ervoor te zorgen dat iedereen er naar toe kan zonder belemmeringen.”
“Tijdens Serious Request regelen we een aantal standaardfaciliteiten: het beheer van de invalideparkeerplaatsen en het invalidetoilet. In dit geval ook hartstikke noodzakelijk want in de openbare ruimte van het evenemententerrein is die helaas niet aanwezig. Dus dat is uiteraard een van de eerste dingen die wij geregeld hebben. Omdat we wat later in het proces betrokken zijn, moesten we uitwijken naar een locatie naast het evenemententerrein die alleen met een sleutel op afroep te openen is. Met borden op het terrein zorgen we dat mensen geïnformeerd worden over de aanwezigheid en locatie van het invalidetoilet.”
Vanaf 18 december zullen er elke avond minstens 3 vrijwilligers op het evenemententerrein aanwezig zijn die kunnen helpen bij niet-noodzakelijke (medische) hulpvragen. De ‘uitvalsbasis’ van Kim is in die week de prikkelarme ruimte, die net in de luwte van terrein wordt ingericht. “Zo’n ruimte hebben we eigenlijk op bijna alle events waar we aanwezig zijn en wordt gebruikt voor verschillende doeleindes. Mensen met fysieke, chronische ziekte of mentale beperkingen kunnen hier bijvoorbeeld even ontprikkelen. We zorgen voor relaxbankjes en afscherming van geluid met bijvoorbeeld koptelefoons.”
“Om ervoor te zorgen dat niet zomaar iedereen binnenloopt om ’even te chillen’ zorgen we voor goede communicatie. Het moet duidelijk zijn dat de faciliteiten er echt zijn voor mensen met een beperking of belemmering van medische of psychische aard. Er is ook altijd een host die een gesprekje aangaat met iedereen die van de ruimte gebruik wenst te maken. Er wordt geen checklist gebruikt om af te vinken of iemand naar binnen mag. We verwachten alles in goed overleg met de bezoekers te kunnen regelen.”
Daarnaast is in een aparte ruimte is een medisch verpleegkundige aanwezig die handelingen kan verrichten op het gebied van verschoning of verzorging. Denk aan canules of sondes die schoongemaakt moeten worden of een zuurstoftank die vervangen moet worden. Daarin verschilt het team van de reguliere EHBO post, die aanwezig is voor noodsituaties. “Wij zijn er echt voor reguliere zorghandelingen.”
HandicapNL in actie voor Serious Request
Hoewel HandicapNL inmiddels aardig wat festivals en events toegankelijk heeft gemaakt is het toch wel heel bijzonder om bij Serious Request betrokken te mogen zijn. “Dit is natuurlijk hét event van december. Een event dat dagenlang 24/7 doorgaat. Dat maakt het wezenlijk anders dan andere events. Daarbij gaat het om een benefietactie wat uiteraard heel erg dicht bij ons DNA ligt. Het is bijzonder om als fondsenwervende organisatie met een eigen hulpproject deze hulpactie nog inclusiever te mogen maken.”
Op de vraag wanneer het evenement voor Kim geslaagd is antwoord ze resoluut: “Wanneer ik blije gezichten zie! Elk festival waar we aanwezig zijn horen we dat mensen zo dankbaar zijn dat we er waren. Terwijl ik stiekem denk ‘zoveel hebben we eigenlijk niet gedaan.’ Het zijn soms slechts basisvoorzieningen die we leveren. Maar als je daar zoveel dankbaarheid voor terugkrijgt dan realiseer je je dat het broodnodig is wat we doen.”
“Het hoeven ook geen massa’s te zijn die ons bedanken. Op sommige festivals waren er soms maar een paar mensen per dag die van onze faciliteiten gebruik maakten. Ondanks dat blijft onze aanwezigheid waardevol. Zowel voor de mensen die onze hulp nodig hebben als voor de festivalorganisatoren. Die zien door onze aanwezigheid wat er nodig is om een event toegankelijk te maken. We merken dat eventorganisatoren de feedback over toegankelijkheid elk jaar weer heel serieus nemen en bereid zijn hier verbeteringen in te brengen. Door gewoon aanwezig te zijn met de basisfaciliteiten en als ondersteunende factor, komen we elk jaar weer een stapje verder met het toegankelijk maken van events.”