Exclusief interview met Rob Langenberg van de Dutch Grand Prix
Toen Rob Langenberg, Head of Event Operations van Dutch Grand Prix (DGP), in 2019 hoorde dat de Formule 1 officieel naar Zandvoort zou komen had hij met zijn team 1 jaar de tijd om een evenement van wereldklasse neer te zetten. Van partners en programmering tot de verbouwing van het circuit en de kaartverkoop.
Ook aan tickets voor mensen met een handicap werd gedacht. Met 25 jaar ervaring in de evenementenbranche dacht Rob alles hiervoor goed te hebben geregeld. Maar toen kwamen de vragen binnen: “waar kan ik terecht als ik onverwachts verpleegkundige hulp nodig heb?”, “wat kan ik doen als de accu van mijn elektrische stoel problemen heeft?” en “hoe zit het met faciliteiten voor slechthorenden?”. Wat bleek, toegankelijkheid gaat veel verder dan mindervaliden parkeerplaatsen en invalidentoiletten.
Toegankelijkheid gaat veel verder dan mindervaliden parkeerplaatsen en invalidentoiletten
Deze realisatie was de directe aanleiding om serieus stil te staan bij het onderwerp. Rob: “Hoe meer ik te weten kwam over de barrières om een evenement te bezoeken voor mensen met een handicap, hoe bewuster ik werd dat zij praktisch nooit dezelfde beleving krijgen als andere bezoekers. Waarom niet? Iedereen moet genieten van de geneugten van het leven, met of zonder handicap. Dit was zeker een eye-opener.”
Geld en tijdgebrek zijn altijd een uitdaging voor organisatoren
Mede dankzij de verplaatsing van het evenement kwam er meer tijd en ruimte om dit onderwerp aan te pakken. Volgens Rob is gebrek aan tijd één van de argumenten waarom toegankelijkheid van festivals zo achtergebleven is. “Daarnaast zijn er twee zaken die het uitdagend maken voor organisatoren wat beiden te maken heeft met geld. Om het goed te regelen moet er geld voor worden opgenomen in de begroting. Het tweede is mankracht, wat ook weer neerkomt op geld. Je moet voor een relatief kleine groep toeschouwers, relatief veel werk verrichten en productiekosten maken.”
Een mooie samenwerking
Dit wordt deels opgelost door de samenwerking met HandicapNL en NRPU. Zij bieden o.a. deskundig advies, projectcoördinatie en het faciliteren van de benodigde zorg waardoor het mogelijk wordt de DGP toegankelijk te maken voor iedereen. Rob: “Budget was niet eens de grootste uitdaging. We wisten: we moeten dit gewoon doen. Vergeet niet, de doelgroep moet ook een kaartje kopen en levert dus omzet op. Het is dan ook niet meer dan logisch dat tegenover die omzet bepaalde kosten staan. In dit geval zijn deze zeker extra. Desondanks overstijgt de omzet de kosten, en blijft het financieel ook interessant.”
We wisten: we moeten dit gewoon doen
Voorbeeldfunctie
De DGP is een evenement met een globaal bereik en aandacht van nationale en internationale media. Mede daarom vindt de organisatie dat zij een voorbeeldfunctie hebben. Deze nemen zij onder andere in op het gebied van duurzame mobiliteit (80% komt met de fiets en/of het openbaar vervoer) en de totaalbeleving. Rob: “De DGP voelt zich verantwoordelijk om aan Nederland te laten zien hoe een evenement moet worden georganiseerd. Daarin nemen wij nu ook een voorbeeldfunctie in toegankelijkheid!”
Join the movement!
Ook jouw festival kan een deel uitmaken van deze belangrijke beweging. HandicapNL staat schouder aan schouder met de festivalorganisatie op het gebied van PR, marketing en het vinden van zakelijke partners en sponsoren. Vind jij dit ook belangrijk voor jouw evenement en wil je deel uitmaken van de movement? Neem dan direct contact op met Dionne Dijkman, Creatief Strateeg Events en Campagnes bij HandicapNL.
E-mail: festivals@handicap.nl