26 maart 2020

9 gouden tips tegen eenzaamheid

Het coronavirus heeft flink toegeslagen, waardoor bijna iedereen inmiddels thuis zit en weinig contact heeft met anderen. Zo ook mensen die in zorginstellingen wonen. De berichten stromen bij ons binnen van mensen die zich eenzamer voelen dan ooit, omdat vrienden, familie en andere naasten niet meer op bezoek mogen komen. Om het eenzaamheidsvirus te bestrijden hebben we een overzichtje gemaakt van 9 leuke activiteiten om thuis te ondernemen!

1. Stuur een gratis kaartje

Onlangs hebben we een actie in het leven geroepen om mensen met een handicap, die zich in deze moeilijke tijden eenzaam voelen, een kaartje te sturen. Inmiddels zijn er al meer dan zeshonderd kaarten verstuurd, maar we zijn er nog lang niet! Help jij ons mee met wat lieve woorden? Kleine moeite, groot gebaar!

Stuur een gratis kaartje

Stuur een kaartje

2. Ga (beeld)bellen met vrienden

Je vrienden een tijdje niet zien of spreken is heel vervelend. Maar gelukkig is het wel mogelijk om elkaar te (beeld)bellen en even lekker te socializen. Handige apps waarbij dit kan, zijn bijvoorbeeld Zoom, Skype en Houseparty en het kan zelfs heel gemakkelijk via WhatsApp. Bel je vrienden of familie dus meteen op, want je zal zien dat het je echt goed zal doen!

3. Praat over je eenzaamheid

Inmiddels zijn we bijna allemaal lotgenoten met het eenzaamheidsvirus, dus is het goed om het er met elkaar over te hebben. Maak dus gebruik van bovenstaande tip en je zal er al snel achter komen dat je dit probleem niet alleen hoeft te bevechten. Ook staan er een aantal algemene telefoonnummers voor je klaar, zoals de Luisterlijn (0900 0767), de Mantelzorglijn (030-7606055) en de Kindertelefoon (0800 0432).

4. Blijf in beweging en eet gezond

De sportscholen en sportclubs zijn dicht, wat het een stuk moeilijker maakt om te sporten. Om een goede weerstand op te bouwen en lekker in je vel te zitten, is het echter extra belangrijk om te bewegen en gezond te blijven eten. Zo voorkom je dat je in een neerwaartse spiraal terecht komt, want dat kunnen we op dit moment natuurlijk niet gebruiken!

Leestip: Hardlopen in tijden van corona

5. Speel online spellen met elkaar

Het is nu niet het moment om allemaal mensen over de vloer te hebben voor een spelletjesmiddag. Gelukkig kunnen we ook online spellen spelen! Misschien heb je nog wel een spelcomputer of een PC waar je online spellen op kan spelen met je vrienden. Of doe een keer mee aan de online pubquizjes van de Upbeatles, die ze om de dag organiseren. Zo voel je je snel minder eenzaam!

6. Blijf bezig

Wanneer je jezelf bezig houdt, voel je je gegarandeerd minder eenzaam. Dit is het moment om hetgeen wat je altijd al had willen doen, maar geen tijd voor had, op te pakken en uit te voeren. Ga iets creatiefs doen! Schrijf een boek, gedichten of liedjes. Ga tekenen of kijk die ene tv-serie die je altijd al had willen zien. Of maak een grote puzzel! Zolang je maar binnen blijft natuurlijk.

Tip: Zin om te lezen? Wij sturen je gratis leesvoer op!

7. Neem een strak ritme aan

Nu alles om je heen lijkt weg te vallen, is het zaak om je ritme daarop aan te passen. Zorg dat je op vaste tijden naar bed gaat en opstaat en probeer je dag te vullen met klusjes die je normaal ook zou doen. Zoals de was, schoonmaken of koken. Je zult zien dat je door een goed ritme lekkerder in je vel zit en je meer gedaan krijgt.

8. Mindfullness, mediteren of yoga

Wist dat mindfullness, yoga of mediteren helemaal niet zo zweverig hoeft te zijn? Ook tijdens het binnen zitten is het belangrijk om af en toe goed tot rust te komen. Er zijn genoeg gratis apps die je zou kunnen proberen. Denk hierbij aan de VGZ Mindfullness app (iOS/Android), Headspace (iOS/Android) en De Mindfullness app (iOS/Android). Een fit en uitgerust lichaam zorgt er immers voor dat je je minder snel eenzaam voelt.

9. Doe iets voor een ander

In deze moeilijke tijd hebben we elkaar harder nodig dan ooit. Waar sommigen de benen uit hun lijf rennen om te werken in de zorg en tegelijkertijd hun kinderen op te vangen, slaat bij andere de verveling toe achter gesloten deuren. Schroom niet om hulp te vragen of juist aan te bieden. Plak bijvoorbeeld een post-it op de deur van de buurvrouw of je een keertje boodschappen voor haar kan doen. Of meld je aan bij gewoonmensendiemensenwillenhelpen.