06 april 2020

8 tips om fit te blijven in corona-tijd

De huidige corona crisis biedt ons over het algemeen geen zeeën aan lichaamsbeweging. Maar het blijft óók nu zaak om iets meer te trainen dan je type-duim alleen. Bovendien kan je geestelijke gezondheid in deze rare tijden wel wat extra aandacht gebruiken. Hoe blijf je gezond en fit als je de hele dag thuis zit? We hebben een achttal tips voor je verzameld, om te voorkomen dat je fitheid gedurende deze weken achteruit sloft. Niets nieuws onder de zon, maar wees eens eerlijk… Houd je je er ook echt aan?

Gezond eten

Het ligt voor de hand dat wanneer je alleen maar thuis werkt, je ook andere dingen gaat eten. En na een rondvraag onder HandicapNL-medewerkers blijkt: dat zijn zelden bananen en appels. Eindelijk kun je onbezorgd die zak M&M’s achteroverslaan, zonder afkeurende (of jaloerse) blikken van collega’s! Hoe verleidelijk ook, probeer je toch een beetje aan je eigen regelmatige eetpatroon te houden. En eet vooral niet meer dan voorheen, aangezien je al minder beweegt.

Probeer wat meer te bewegen

Sport is goed voor iedereen, dat is niets nieuws. Maar wanneer je zoveel thuis zit en je niet veel naar buiten kan, kom je ook veel minder aan beweging toe. Ga daarom extra sporten. Probeer thuis een fitness programmaatje in elkaar te draaien of ga lekker buiten wandelen, hardlopen of fietsen. Op social distance natuurlijk. Zo blijf je lekker fit en kom je deze periode gezond door. Train je graag met een doel? Schrijf je dan alvast in voor de Rugzakrun op 27 september! De meest inclusieve trail’run’ van Nederland over de Utrechtse Heuvelrug. Geschikt voor iedereen met een handicap én zonder. Met zo’n stok achter de deur moét je wel van die bank af komen.

Wissel leuke dingen af met minder leuke dingen

Let’s deal with it:  thuiswerken kan soms ronduit saai zijn. Zonder de dagelijkse roddels bij de koffieautomaat duurt de dag ineens wel heel lang. Probeer het nuttige daarom met het aangename te combineren. Maak voor jezelf een roostertje en beloon jezelf na een paar uur werken met een aflevering van je favoriete serie.  Met Ryan Reynolds of Blake Lively nog vers op je netvlies, blijk je ineens een stuk productiever.

pijl  Kijktip: De 9 leukste tv-programma’s over mensen met een handicap! 

Blijf sociaal

Ook al mogen we elkaar nu eventjes niet zoveel zien; Er zijn talloze mogelijkheden om toch met elkaar in contact te blijven. Zoals (beeld)bellen  of andere manieren van online communiceren. Of daag elkaar eens uit voor een potje pictionary of ontsnap uit een digitale escape room. Het belangrijkste is vooral dat je contact blijft houden met je vrienden en/of familie, want dat draagt heel veel bij aan jouw geluk en gezondheid.

Laat af en toe los

Je kan jezelf behoorlijk gek maken door eindeloos corona-nieuws af te speuren.  Het is goed om alles ook eens even los te laten. De huidige situatie zal namelijk nog wel even duren en als je daar een beetje vrede mee hebt, dan kost je dat veel minder energie. Laat het dus lekker los en richt je op de positieve dingen in het leven. Ook al staat de wereld in brand; er mag best nog af en toe gelachen worden.

Help anderen

Er zijn veel mensen die afhankelijk zijn van anderen en deze dagen niet zo makkelijk aan  hulp komen. Daar kan jij verandering in brengen!  Doe boodschappen voor een buurman of buurvrouw die zelf niet gemakkelijk de deur uit kan, stuur een kaartje naar iemand die eenzaam thuis zit of vrolijk iemand op een andere manier op. Gebruik je creativiteit, want de mogelijkheden zijn eindeloos! Dat beetje extra positiviteit doet niet alleen wonderen voor joúw gezondheid, maar ook voor die van de ander. Win-win!

pijl Stuur een kaartje naar iemand met een handicap!

Slaap genoeg

Verandering in je ritme is nou eenmaal vermoeiend. Ook als je het gevoel hebt minder te doen dan voorheen. Probeer dus zeker nu goed je uurtjes slaap te pakken, zodat je elke dag goed uitgerust van start kan.  Pro tip: Dit zijn dé dagen om heerlijk ongegeneerd een middagdutje te pakken. You can thank us later 😉