• Doneer nu
  • Zoeken
    Generic filters
    Exact matches only
    Filter by Custom Post Type
10 januari 2019

12 tips voor een knusse winter

Heb je elk jaar een winterdip? Je bent niet de enige. Ruim een miljoen Nederlanders heeft last van een sombere stemming in de winter. Met deze tips kom je met een vrolijke grijns de winter door.

Winters landschap met veel besneeuwde bomen en een oprijlaan.
Winters landschap met veel besneeuwde bomen en een oprijlaan.

1. Ga naar buiten

Wat voor weer het ook is, buitenlucht is het beste dat je jezelf kunt geven als je moe, somber of verveeld bent. Start je dag met een wandeling, ondanks regen of wind. Of klap ’s middags je laptop dicht om alleen of samen met je partner of collega’s een ommetje te maken. Heb je echt geen tijd of ben je aan huis gebonden? Zet dan elke dag een raam open en snuif de buitenlucht op.

2. Plan iets leuks om je op te verheugen

De winter lijkt altijd langer dan de zomer. Ben je gevoelig voor een winterdip, zorg dan dat je steeds iets leuks in het vooruitzicht hebt. Een lunch met een vriend of vriendin, een uitje met de (klein) kinderen, een behandeling bij de kapper of schoonheidsspecialiste. Of zet op één dag per maand een groot kruis in je agenda: die dag is helemaal voor jou.

3. Probeer de daglichtlamp

Het is bewezen dat het echt werkt: elke dag voor een daglichtlamp zitten om uit je winterdip te komen. Er zijn speciale daglichtlampen te koop voor thuis, maar je kunt ook lichttherapie aanvragen via je huisarts. Hierbij zit je een aantal dagen achter elkaar drie kwartier voor een speciale lamp. Veel mensen merken al na een week effect.

4. Hou jezelf ook van binnen warm

Ben je zo iemand die met twee vesten over elkaar nóg zit te rillen? Misschien vergeet je dan iets heel belangrijks. Wat je eet en drinkt, heeft ook impact op hoe warm je lichaam is. Zorg daarom dat je de hele dag door lauwe of warme dranken drinkt. En kies er op heel koude dagen voor om ook ’s middags een warme maaltijd of soep te eten.

5. Op rolletjes door de sneeuw

Zit je in een rolstoel, dan ben je vast geen grote fan van de winter. Van stilzitten krijg je het nog eerder koud. Gelukkig zijn er een paar trucjes om warm, comfortabel en mobiel te blijven. Verwarm je voetenzak voor met een kruik of leg er speciale verwarmingselementen in die golfers in hun zak houden. Laat bij sneeuw wat lucht uit de banden lopen, dat rolt beter. Of koop speciale ‘ski’s’ voor onder je banden.

6. Ga met de kippen op stok

Slaap is de beste en makkelijkste manier om meer energie te krijgen en dus vrolijker te worden. Klinkt als een open deur, toch vergeten we het vaak. Tot laat nog naar een beeldscherm kijken of je druk maken over dingen die tot morgen kunnen wachten, werken op je gemoed. Ga op tijd naar bed met een boek of puzzel, zet voor tienen alle schermen uit en pak je rust.

7. Blijf in beweging

Juist in de winter is het slim om meer aan beweging te doen. En dat hoeft helemaal niet fanatiek. Doe bijvoorbeeld ’s ochtends mee met het programma Nederland in beweging. En pak ook in de winter vaker de fiets in plaats van de auto. Koop een stappenteller en zorg dat je elke dag een bepaald aantal stappen haalt. Of schaf zo’n mini-fietsje aan voor tijdens het televisie kijken. Alle beetjes helpen om vrolijker de winter door te komen.

8. Lees een boek

Een zelfhulpboek kan je net even dat zetje geven om uit je winterdip te komen. Lees bijvoorbeeld eens ‘Vrolijk in 3,5 maand’ door Gerard Janssen, een fijn inspiratieboek voor elke dag. Ben je een piekeraar? ‘Hoe maak ik van een olifant weer een mug’ door Theo IJzermans en Roderik Bender helpt je ervan af.

9. Minder met suiker

Op de bank met een dekentje, thee en chocola is verleidelijk als de dagen korter en kouder worden. Maar het is slim om de chocola te laten staan en voor iets gezonds te kiezen. Minderen met suiker heeft meteen z’n weerslag op je humeur. Dat je daardoor wellicht met een paar kilootjes minder de winter uitkomt, is al
helemaal mooi meegenomen.

10. Fleur je huis op

Dat het buiten de hele dag nacht lijkt en de regen onheilspellend tegen de ramen slaat, betekent niet dat het binnen niet gezellig hoeft te zijn. Van een nieuwe sprei,
een kussen in een knalkleur, geurkaarsen of een setje koffiemokken waar je elke ochtend blij van wordt, krijg je nieuwe energie. Planten in huis doen ook veel voor je stemming en gezondheid.

11. Zorg voor je ogen

Kou, sneeuw en ijs zijn nog tot daar aan toe en soms zelfs juist ook wel leuk. Maar die droge lucht die de winterkou met zich meebrengt, is minder fijn. Vooral je huid, lippen en ogen raken daardoor eerder geïrriteerd. Vaker smeren met een wat vettere crème is de remedie. En investeer in een goede luchtbevochtiger als het binnen te droog aanvoelt (onder de 40%). Mooi meegenomen: dat helpt meteen ook tegen statisch haar.

12. Verander van ondergoed

Wat ondergoed kan doen om je warm te houden, merk je pas als je tijdens heel koude dagen overstapt op thermo ondergoed. Ook ideaal voor wie veel stilzit, bijvoorbeeld in een rolstoel of scootmobiel. Een (lange) thermo onderbroek en een hemd met lange mouwen zorgen ervoor dat je lichaam op de juiste temperatuur blijft. Is het echt flink koud? Kies dan voor fleece kleding over je thermo ondergoed.

Dit is een artikel uit ons magazine saam[en].

Nieuwsgierig geworden? Bestel eenmalig een gratis proefnummer.